Finnmarksløpet

Webshop

FL-1000: Kjør fort, hvil mest

Skrevet av: Niels Westphal
Dato: 10.03.2015 14:45

FL-1000 er et veldig langt løp. De første 6-700 kilometerne i løpet handler i stor grad om å gi hundene en så billig tur som mulig. Gi dem nok hvile, men samtidig holde farten oppe slik at man ikke havner for langt etter konkurrentene.

Det handler om å kjøre raskt, men ikke for raskt. Det er en balansegang, sier Finnmarksløpets ekspert, Trond Ørslien.


Hviletid i Kirkenes. Foto: Dmitry Sharomov

Hvile i banken

Hundekjørere bruker ofte uttrykket "å ha hvile i banken" i et løp. All den hvilen de kan gi hundene tidlig i løpet, kan "spares i banken" og tas ut senere i løpet.

- Hvis du har klart å gi hundene mer hvile enn de andre tidlig l løpet, vil du kunne kutte ned på hvilen mot slutten av løpet, sier Trond Ørslien.

Den som kan kutte hvile, uten av farten i spannet synker for mye, kan avgjøre løpet til sin fordel.


Birgite Næss Wærner ut av Kirkenes. Foto: Dmitry Sharomov

Viktige forskjeller
 
En nærmere kikk på kjøre- og hviletidene viser at det er små, men viktige forskjeller. Ronny Frydenlund som leder fra Kirkenes har en samlet gangtid på 36,04 og en samlet hviletid på 33.17. Det gir en hviletidsandel på 47,2 prosent. Til sammenlikning har Harald Tunheim som kjørte ut som nummer fem, en hviletidsandel på 50,5 prosent. 

- Tallene viser at Tunheim har kjørt raskere enn Frydenlund stort sett hele veien. Kjører du raskere og hviler like mye, så blir hviletidsprosenten høyere. Det får du igjen for senere i løpet, forklarer Trond Ørslien.

Hviletidsangivelsene man finner i vår resultatservice er selvfølgelig kun det som er registeret på sjekkpunktene. Om kjørere og hunder hviler i sporet mellom sjekkpunktene, er det stortsett kun de selv som vet.  

Raskt og billig

En annen som har bra med hvile og i tillegg kjører fort, er Kjell Brennodden. Ørslien er imponert over veteranens hastighet inn til Kirkenes, men er spent på fortsettelsen.


Kjell Brennodden ut av Kirkenes. Foto. Dmitry Sharomov

-Hvis du presser hundene for mye for å kjøre fort, da bruker du opp den ekstra hviletiden raskt. Det er som en bil med turbo. Trykker du på gassen og og kobler inn turboen, bruker du mye mer bensin. Det gjelder å legge inn femtegiret og kjøre fort, men økonomisk.

Om Brennodden har trykket for mye på gassen mellom Neiden 1 og Kirkenes, eller rett og slett har et ekstremt raskt spann, gjenstår å se.

Partnere