Finnmarksløpet

Webshop

FL-1000: Kor e alle helter hen?

Skrevet av: Elisabeth Bergquist
Dato: 15.03.2014 01:41

ANKOMST SKOGANVARRE: Tyske Hendrik Stachnau ankommer Skoganvarre søndag 9. mars 2014. Stachnau brøt senere på Sirbma. Foto: Alexandra Nemeth

I løpet av fredag var det flere spann i den bakerste delen av feltet i FL-1000 som brøt. Det ligger an til at 20 av 54 startende spann vil fullføre denne konkurransen i 2014. Er det et faresignal?

Knalltøft løp
- Jeg mener det først og fremst reflekterer at årets utgave av FL-1000 har vært et knalltøft løp, sier rennleder Rita Hallvig. – Mens man i fjor primært hadde den sterke kulda å forholde seg til, har spannene i år vært utsatt for ekstreme forhold med stor variasjon, mener hun. Full storm det første døgnet, fulgt av mildvær og overvann, for så å få sterk vind, blankis og til sist vinterlige forhold inn mot Alta. Mange spann har også måttet ligge i ro ute i sporet mens uværet har rast. De ekstreme forholdene og den store variasjonen sliter på både hunder og kjørere.

STORM PÅ JOTKA: Marius Moholdt med sine siberians og alaskahuskyer på Jotkavannet lørdag 8. mars. Moholdt brøt senere på Sirbma. Foto: Kjell O. Brun

Koster å ligge bak
Hallvig mener det ikke er negativt at årets løp har høy brytprosent. – Jeg syns det er positivt at kjørerne tar den avgjørelsen og tenker på det beste for seg og sine hunder. Jeg kan ikke se noe negativt i det, bekrefter hun. – De som ligger et stykke bak teten får på mange måter et tøffere løp enn de lenger frem, og man bruker mer ressurser og energi på å ligge så langt bak, sier hun. Da er det ikke unaturlig at noen kjørere finner ut at nok er nok.

FØRST TIL KIRKENES: Finske Juha Hokka var førstemann til Kirkenes. Han valgte senere å bryte i Varangerbotn. Foto: 'Ziggi' Zbigniew Wantuch

Ikke presset til å bryte
Det har vært spekulert i at de bakerste spannene kan ha blitt oppfordret til å bryte fordi de ville slite med å nå tidsfristen om å nå til Karasjok innen kl 05 lørdag morgen. Reglene sier nemlig at spannene senest må forlate Karasjok lørdag kl 15 for å få fortsette konkurransen, og før det skal 10 timers obligatorisk hvile avvikles der.

Rennleder Hallvig avviser imidlertid at det er tilfelle. – Vi har ikke hatt fokus på den fristen, for vi vet at det alltid skjer ting bak i løpet. Vi har sagt hele tida at vi skal vurdere været og forholdene, og reglene tillater oss å lempe på denne fristen, slår hun fast. Kjørerne som har brutt, har gjort det av ut fra sine egne vurderinger.

- Deltakelse er seier uansett
Det er uansett en seier hvor langt man enn kommer i løpet, mener Hellvig. – Det er en stor seier for den enkelte å komme så langt som man gjør, og det er en tung avgjørelse å ta når man velger å bryte, forteller hun. – Alle vet jo at kjørerne uansett står på sleden og planlegger neste års løp. Jeg tipper mange av de som har brutt allerede er inne i neste sesong i hodet sitt!

Vi ser frem mot å ønske de gjenværende deltakerne på sporet velkommen til Alta – og på gjensyn til neste år for alle!

Partnere