Finnmarksløpet

Webshop

Trailbreaker Johansen

Finnmarksløpet er avhengig av dyktige og fjellvante scooterkjørere til løypekjøring.

Skrevet av: Hanne Rosenberg
Dato: 15.03.2012 22:30

Magne Johansen fra Alta er ansvarlig for løypene i Finnmaksløpet vest. Det nærmer seg nå slutten av løpet og vi går inn i et meget spennende døgn. Da er det viktig å ha dyktige trailbreakere eller følgescootere som det heter på "Finnmarksløpsspråket". 

I Finnmarsløpet har vi mange dyktge scooterkjørere som kjenner Finnmark godt. For noen av dem er det slik at de kjenner løypa nesten som sin egen bukselomme. Magne er en av dem. De andre ansvarlige for løypene er Tom Hardy,Krister Høøk, Hans Arne Bekkeli og Are Hallonen er like kyndige og erfarne alle sammen.

Vi fikk tak i han på telefon direkte fra Tanaelva på vei ned mot Levajok i etternidag hvor han kunne fortelle at han og kollega Trond Flogum var ute på en inspeksjonstur nedover elva.På strekket mellom Levajok og Karasjok har de nå måttet jobbe på spreng med å stikke store deler av løypa på nytt. Sterk vind har ført til at veldig mange stikker har blåst ned. Mellom jobbingen rekker vi å stille Magne noen spørmål.

Hvor mange år har du vært frivillig for Finnmarksløpet?

- Jeg tror at det rundt regnet er ca 25 år. De fleste årene har jeg kjørt opp løyper, men jeg har også jobbet på sjekkpunkt i løpets tidlige begynnelse.

Magne fikk frivilligprisen i 2007 som en heder for den innsatsen har har gjort for løpet i så mange år. Noe han tydelig satte pris på.

Magne mottar Frivillighetsprisen i 2007. Foto: Finnmarksløpet

 

Det ligger mange timers dugnadsarbeid i forkant av løpet for å kjøre opp løypene.

- I år startet vi sent med oppkjøring av løypa. Det har vært en snøfattig vinter og på et tidspunkt var jeg faktsk litt stressa i forhold til om det skulle komme nok snø. Vi startet senere enn vanlig med kjøringen - så først ca tre uker før løpet var det nok snø til at vi kunne komme igang. I alt har jeg så langt kjørt ca 3000 km med scooteren for å bli ferdig før løpet. Når vi kjører opp løypene setter vi stikker samtidig så dette arbeidet tar lang tid, sier Magne.

Nå når løpet går, hva består arbeidet i da?

-Vi kjører ut i forkant av teten for å kjøre opp løypene og sjekker at alt er OK. Vi setter opp stikker der hvor de eventuelt er blåst ned . Hvis været er dårlig, med snø og vind, så kan allikevel løypene fyke igjen før det første spannet kommer. Vi tar også ekstra sjekk der hvor vi anser det for å være nødvendig, som i dag. Nå i kveld skal vi forberede oss til å kjøre over fra Karasjok til Alta, før Haaland og Tunheim kjører ut. Jeg og Trond kjørte fra Alta i morges og da var det dårlig vær med snø, sterk vind og relativt dårlig sikt. Været er svært skiftene i det området kjørerene skal legge ut på og det er en krevende og spennende etappe, avslutter Magne Johansen.

Johansen og kollega Trond Flogum beregner å være i Alta på morgenkvisten hvis været kke stopper dem.

 

Magne Johansen og Sten Håvard Fjestad. Foto: Trond Anton Andersen. 

 

 

 

Partnere