Finnmarksløpet

Webshop

Noe å strekke seg etter?

Skrevet av: Trond Anton Andersen
Dato: 04.11.2011 08:50

Det er ingen som helst tvil om hvem som er storebror blant hundeløpene. Verdens lengste og mest anerkjente løp heter Iditarod. Fire sentrale skikkelser fra Finnmarksløpet valgte å legge sommerferien til Alaska, de lot seg imponere av Iditarods headquarter.

 

STASLIG BYGG: Iditarodsenteret med statue av Joe Redington "The Father of Iditarod".

Iditarod har et eget senter som ligger i Wasilla, en kommune som rett utenfor Anchorage. Senteret ligger i en park hvor det er lagt til rette for besøk av turister, og det har åpent hele året. Her kan besøkende hilse på valper, kjøre hundespann – på slede om vinteren, og med vogn om sommeren. Videre er det ett eget bygg som inneholder kontorer for alle ansatte, en egen Iditarod-butikk, og et stort «show-room». Show-rommet har fått plass til en bilde- og rekvisittutstilling, filmfremvisning og mulighet for undervisning og foredrag.

 

Dette er stort

Tidligere daglig leder i Finnmarksløpet, Hanne Rosenberg, ble begeistret. - Det var spesielt å komme til Wasilla, her er skilting hele veien til Iditarodsenteret og stedet bærer preg av at løpet er viktig å promotere hele året. Butikken inneholdt mange produkter som selges i tilknytning til løpet.  Finnmarksløpet har mye å gå på i forhold til å utvikle flere produkter for salg, sier Rosenberg som garantert fikk noen lyse ideer under visitten. Direktør i Iditarod, Stan Hooley, kunne fortelle at en meget stor del av inntektene til løpet nettopp kommer fra salg av produkter. Det skal også nevnes at amerikanerne er mer bevisst enn nordmenn i forhold til å bære, eller bruke produkter som har et budskap i forhold til identitet.

HATTEBYTTE: Fra venstre, Racemarshall i Iditarod Mark Norman, leder Alta trekkhundklubb Bjørnar Leistad, rennleder i FL Don Lyrek, tidligere daglig leder av FL Hanne Rosenberg, dugnadsansvarlig FL May Britt Jøraholmen og direktør i Iditarod Stan Hooley.

Genial logo

En annen virkelighet delegasjonen fra lille Norge merket seg var Iditarods synlighet i kommunene løpet går gjennom, også midt på sommeren. – Finnmarksløpet begynner å bli ganske stort. Det er hyggelig hvis vi kan få større synlighet rundt om i Finnmark hele året, mener leder i Alta trekkhundklubb og tidligere hundekjører, Bjørnar Leistad, som naturligvis hadde med seg gaver til ”Last Great Race on Earth” som Iditarod kalles.

Finnmarksløpsdelegasjonen hadde fått med en gavepakke fra Alta kommune i tillegg til Finnmarksløpseffekter som vester, caps og plakater. Stan Hooley utbrøt følgende da han så øyelogen påsydd vesten: - Finnmarksløpets logo er genial. Den gjør et sterkt inntrykk. Selvsagt hyggelig å høre for delegasjonen, men dugnadsansvarlig i Finnmarksløpet, May Britt Bakke Jøraholmen, repliserte straks: - Ja, vi er stolt av den, og den er ikke til salgs!

SJEFEN SJØL: Direktør for Iditarod, Stan Hooley med sin faste følgesvenn Jack.

Partnere