Finnmarksløpet

Webshop

Hundekjøring er ikke for amatører

Skrevet av: Kari B. Thomassen
Dato: 09.03.2006 19:00

Det er et faktum TV2s dokumentarfilm-team har fått erfare. Hør bare her: etter fem dager i Finnmarksløpets spor har de valgt å benevne turen som "et ukeskurs i krisehåndtering". Fjols til fjells eller bare uhell, det Kjetil Høye Sviland og Ditlef Eidsmo har opplevd den siste uken bare beviser påstanden: hundekjøring er ikke for amatører.

TV2s frilufts-team har tatt turen til Finnmark for å lage en dokumentarfilm om Finnmarksløpet. Siden de landet i Alta med kasser fulle av utstyr og vesker med varme klær har forhindringer av ulike slag gang på gang stukket kjepper i hjulene for det som skulle bli en smidig og opplevelsesrik reise. Opplevelsene har minnsann stått i kø for byfolket og iblant kan man spørre seg om ikke de burde ha holdt seg til kollektivtrafikk.

Turen starter

Den lokalt lommekjente guide-sjåføren fyller tanken på Caravellen merket med TV2-logoen og ferden går ut til sjekkpunktene. I Skoganvarre sier motoren litt host og så litt hark før Ditlev spør guide-sjåføren om han har fylt bensin på dieselbilen, og bilen tar kvelden. Guide-sjåføren har i ettertid sagt at han syntes motoren gikk så stille at muligheten for at den skulle være drevet av diesel aldri falt han inn. Havariet var uansett et faktum.

Uten at man trenger å gå inn i detaljer, så kom iallefall gutta seg videre. Med snøscooter, slede og svindyrt filmutstyr stakk de til fjells for å få bilder av teten på 50-mila. Etter å ha gjort en kjapp beregning på når Erle Frantzen og hennes tapre vovser skulle tasse forbi, fant de et fint sted der de monterte opp stativ og rigget til kamera. Kjetil sier at det var Frantzens hunder som løp for fort, men spørsmålet er kanskje om ikke det er effektiviteten i duoen som burde vært pusset litt på. For før de hadde nådd å bli klar for opptak, kommer Frantzen og åtte hunder dundrende. Som om ikke nederlaget var totalt i seg selv på grunn av den kolossale feilberegningen, så stod de, representanter for en av Norges største tv-kanaler, plassert midt i traséen. Pinlig. Om noe kan gjøre en hundekjører forbanna i det vakre viddelandskapet, så må det være nettopp det. Forøvrig ble ingen skadet i overkjørselen.

Men gutta mistet ikke motet. Etter mer nøye gjennomførte beregninger og en tur litt lengre fram i løypa, gjenopptok de riggingen. Kameraet ble montert der det fanget de heftigste bildene og snøscooter pluss slede ble plassert et respektabelt stykke fra løypa. Frantzenspann kom, Frantzenspann gikk, perfekte bilder ble fanget og et lettet radarpar pakket tingene, klare for å vende tilbake til en ventende guide-sjåfør. Men selvfølgelig gikk noe galt denne gangen også. Snøscooteren, et stykke fra en hardtråkket trasé ble sugd med et jafs ned i løssnøen da de skulle starte avgårde. Av med slede og fram med spaden. De kom seg ned fra fjellet til slutt.

Mer trøbbel

Som Kjetil og Ditlev selv sier, så ligner hele turen mest en Hotell Cæsar-episode når det gjelder dramatikk - når man ikke tror det kan bli verre, så bare fortsetter det å toppe seg likevel.

Torsdag ettermiddag kl. 16.41 tikket følgende melding inn fra guide-sjåføren på Finnmarksløpets mobil: Teamet mitt har havarert på fjellet!

I Sirbma hadde TV2s villmarksdelegasjon bestemt seg for å ta snøscooteren og sleden med svindyrt utstyr til den høyeste fjelltoppen. Kanskje med forhåpninger om bilder i kategorien National Geographic. Der, på toppen, knakk sleden. Fint å ha mobiltelefon.

Litt senere samme dag måtte de få bilen tauet igang av en same et sted mellom Sirbma og Levajok.

Totalt kollapset bilen minst fire ganger. Kjetil lærte seg telefonnummeret til Viking i Karasjok utenat. Torsdag kveld passerte Viking-bilen gatekjøkkenet i Karasjok, der teamet tok inn dagens andre måltid, hele fire ganger på 25 minutter.

Om ikke disse byfolka hadde mulighet til å holde seg til trikken, så hadde det kanskje vært en idé å starte villmarkslivet med den mest primitive transporten - et reinsdyr med slede for eksempel - for så å avansere peu-en-peu. Hundekjøring er nemlig ikke for amatører.

(Alle foto: Kjetil Høye Sviland)

Partnere